Kerstpakket duurder maar ook belangrijker in krappe arbeidsmarkt
Kerstpakketten zijn dit jaar duurder en worden een steeds belangrijkere manier voor werkgevers om hun waardering aan werknemers te laten zien. Dat blijkt uit een rondgang van het ANP langs verschillende kerstpakkettenverkopers.
Een kerstpakket kost dit jaar gemiddeld ruim 50 euro. Vorig jaar lag dat nog rond de 45 euro. Het kerstpakket en andere attenties door het jaar heen zijn voor werkgevers "belangrijker dan ooit" om personeel tevreden te houden en te behouden, volgens brancheorganisatie Promotional Product Professionals (PPP). Steeds meer bedrijven zouden daarom de budgetten voor het kerstpakket verruimen.
"Er is een groot arbeidstekort en mensen willen gewaardeerd worden, anders gaan ze lopen", zegt mede-eigenaar Julie Poierrié van Kerstpakketten.nl, dat jaarlijks honderdduizenden kerstpakketten verkoopt. Het bedrijf biedt ook dure kerstpakketten van 150 euro aan, terwijl de duurste een paar jaar geleden maximaal 100 euro waren. In enkele gevallen bestellen klanten voor hun werknemers zelfs cadeaubonnen ter waarde van 300 euro, ziet ze. "Dat is gigantisch. Dat was een paar jaar geleden echt ondenkbaar."
Waardering
Dat bedrijven meer uitpakken ziet eigenaar Sandra Scholten van webshop Life is a Gift ook. "Bedrijven vinden het heel belangrijk om medewerkers te waarderen, ook door middel van een cadeau." Dat speelt volgens haar niet alleen rond kerst, maar ook op andere momenten in het jaar.
Het aantal mensen dat een kerstpakket krijgt in Nederland neemt toe. Volgens PPP ligt het aantal verkochte kerstpakketten en eindejaarsgeschenken dit jaar op ruim 8 miljoen. Dat is meer dan vorig jaar en in 2022, toen het om ongeveer 7,4 miljoen pakketten ging.
Daarnaast is er steeds vaker geen alcohol in kerstpakketten te vinden, geven meerdere aanbieders aan. Dat komt deels doordat etenswaren een lager btw-percentage hebben, waardoor er meer in het pakket kan, volgens Anita Looman van geschenkpakkettenbedrijf Stegman. Ook houden werkgevers meer rekening met medewerkers die om redenen zoals geloof en gezondheid geen alcohol mogen en willen bedrijven meer uitdragen maatschappelijk verantwoord te zijn, verklaren verschillende aanbieders de trend.
Warmte en gezelligheid
Populaire cadeaus in de pakketten zijn producten die "warmte en gezelligheid" uitdragen, zoals een plaid, kandelaar of lampje, aldus Poierrié. "De waxinelichtjes zijn niet aan te slepen dit jaar." Scholten ziet vooral dat tafelledlampjes in trek zijn, net als elektrische aanstekers. "Mensen willen een blijvend item."
Bron: ANP
Gerelateerd

Investeren in opleiding en ontwikkeling zorgt voor meer productiviteit en loyaliteit
Investeren in permanente educatie en ontwikkeling levert werkgevers meer op dan alleen goed opgeleide medewerkers. Vakkundig personeel is niet alleen loyaler, maar...

Ziekteverzuim blijft gelijk in 2024 na lichte daling in december
Het ziekteverzuim is in 2024 vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van een jaar eerder, melden ArboNed en HumanCapitalCare. De lichte daling die de arbodiensten in...

Fiscalist is 'beste baan' in 2025
Het beroep van fiscalist staat dit jaar bovenaan de top 20 van 'beste banen' van Indeed, een ranglijst van de meestgevraagde functies. Veertig procent van de top...

Belastingdienst slaagt in opvangen personeelsuitstroom
Het lukt de Belastingdienst goed om de verwachte uitstroom van medewerkers op te vangen. Het wervingsdoel voor 2024 van 3.250 fte wordt ruim gehaald en ook voor...