'Mkb worstelt met uitstootregistratie'
Het mkb is niet blij met de verplichte registratie van CO₂-uitstoot voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen, die op 1 juli ingaat.
Dat meldt het Financieele Dagblad. Ondernemers met een omzet tot 40 miljoen euro en meer dan honderd werknemers zijn straks verplicht om bij te houden hoeveel kilometers werknemers afleggen, welk vervoersmiddel ze daarbij gebruiken en het type brandstof.
Die informatie wil de overheid gebruiken om in een later stadium maatregelen op te leggen waarmee bedrijven worden gedwongen over te stappen op milieuvriendelijkere opties. Het is een van de methodes waarmee het kabinet probeert te voldoen aan de klimaatdoelen, zoals 1,5 miljoen ton minder CO₂-uitstoot in 2030.
Administratieve last
Ondernemers zien volgens het FD vooral veel bureaucratische rompslomp op zich afkomen en betwijfelen het nut van de regeling. Ondernemers zouden ook verrast zijn door de complexiteit van de regeling en zich daarom genoodzaakt zien externe hulp in te schakelen.
Hans Verborg, manager Tax Specialties bij EY, adviseert klanten over de maatregel en zegt ook dat het "een behoorlijke administratieve last" kan zijn voor bedrijven. Grote bedrijven zijn vaak al gewend om milieuprestaties bij te houden en hebben minder moeite met de maatregel.
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt tegen het FD naar minimale administratieve lasten te streven en benadrukt dat bedrijven tot 2030 de tijd hebben om aan de CO₂-normen te voldoen.
Gerelateerd

EU presenteert concurrentieplannen: minder regels, meer innovatie
De Europese Commissie heeft haar ideeën gepresenteerd om de concurrentiekracht van de Europese Unie te vergroten. Dit "kompas" moet richting geven aan het beleid...

Minister Heinen zoekt eerst naar oplossing stikstofprobleem zonder extra geld
Minister Eelco Heinen van Financiën wil niet meteen de portemonnee trekken om het stikstofprobleem op te lossen. Hij wil eerst "stap voor stap kijken" hoe de vijf...

Bedrijfsleven wil dat waterstofnetwerk er toch sneller komt
Het bedrijfsleven wil dat Nederland toch vaart blijft maken met de aanleg van een waterstofnetwerk. In december werd bekend dat zo'n landelijk net niet in 2030,...

Energiesector vreest vertraging energietransitie om stikstofuitspraak
De brancheorganisaties van duurzame energiebedrijven en netbeheerders vrezen dat de energietransitie vertraging oploopt door een recente uitspraak van de Raad van...

Milieudefensie stuurt ING eisen voor CO2-vermindering per sector
Milieudefensie heeft een gedetailleerde eisenlijst naar ING gestuurd, waarin per sector die de bank financiert staat aangegeven in hoeverre de uitstoot van broeikasgassen...