Mkb hekelt nieuwe rapportageverplichting CO2-uitstoot personeel
Organisaties met honderd of meer werknemers moeten binnenkort gaan bijhouden hoeveel CO2 hun personeel uitstoot bij zakelijk verkeer en woon-werkverkeer, tot groot ongenoegen van midden- en kleinbedrijven. Niet alleen het aantal afgelegde kilometers moet worden bijgehouden, maar ook het soort vervoermiddel en het brandstoftype dat wordt gebruikt.
"De kosten en administratieve lasten zijn disproportioneel hoog", zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. "Het is eigenlijk waanzin ten top." Vanaf 1 juli moeten organisaties het allemaal gaan bijhouden en exact een jaar later moeten de eerste rapportages worden ingediend bij de 28 omgevingsdiensten van Nederland, maar volgens Vonhof is dat haast onbegonnen werk. "Er lijkt bijna geen rem te zitten op de hoeveelheid en gedetailleerdheid van data die de overheid uitvraagt."
Zijn organisatie en werkgeversorganisatie VNO-NCW zijn daarom met de overheid in gesprek om ervoor te zorgen dat de ruim achtduizend organisaties die onder de rapportageverplichting gaan vallen er ook aan kunnen voldoen. De omgevingsdiensten zeggen daarbij "goed voorbereid" te zijn op de verplichting.
Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit
De zogeheten Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit, die vooral bedoeld is om organisaties aan het denken te zetten over hun uitstoot, is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2022 bedacht om in kaart te brengen hoeveel CO2 het zakelijk verkeer en het woon-werkverkeer van werknemers uitstoot. Dat soort verkeersbewegingen zijn naar schatting goed voor meer dan de helft van de totale hoeveelheid jaarlijks gereden kilometers in Nederland.
Met de rapportageverplichting moet er tegen 2030 één megaton aan ‘CO2-winst’ zijn behaald. Als het organisaties niet lukt om "op koers te liggen", kunnen ze vanaf 2025 verplicht worden om slimmer en zuiniger te reizen. Tot die tijd zijn er geen sancties verbonden aan de verplichting. Het Adviescollege toetsing regeldruk is kritisch, want het is "niet duidelijk in welke mate de duurzaamheid zal verbeteren".
Grote bedrijven positief
In tegenstelling tot het mkb, lijken grote bedrijven wel positief gestemd over de rapportageverplichting. Zo laat PostNL, een van de grootste werkgevers van Nederland, weten dat de regeling "een goed initiatief" is. Hoewel het bedrijf ook toegeeft dat het bijhouden van de reisbewegingen van ruim 34.000 werknemers "best veel werk is". Ook ING, de grootste bank van Nederland, is positief. Vooral omdat de bank "al enige jaren de CO2-uitstoot van zakelijke binnenlandse dienstreizen" bijhoudt, waardoor de regeling "goed aansluit".
Bron: ANP
Gerelateerd

EU presenteert concurrentieplannen: minder regels, meer innovatie
De Europese Commissie heeft haar ideeën gepresenteerd om de concurrentiekracht van de Europese Unie te vergroten. Dit "kompas" moet richting geven aan het beleid...

Minister Heinen zoekt eerst naar oplossing stikstofprobleem zonder extra geld
Minister Eelco Heinen van Financiën wil niet meteen de portemonnee trekken om het stikstofprobleem op te lossen. Hij wil eerst "stap voor stap kijken" hoe de vijf...

Bedrijfsleven wil dat waterstofnetwerk er toch sneller komt
Het bedrijfsleven wil dat Nederland toch vaart blijft maken met de aanleg van een waterstofnetwerk. In december werd bekend dat zo'n landelijk net niet in 2030,...

Energiesector vreest vertraging energietransitie om stikstofuitspraak
De brancheorganisaties van duurzame energiebedrijven en netbeheerders vrezen dat de energietransitie vertraging oploopt door een recente uitspraak van de Raad van...

Milieudefensie stuurt ING eisen voor CO2-vermindering per sector
Milieudefensie heeft een gedetailleerde eisenlijst naar ING gestuurd, waarin per sector die de bank financiert staat aangegeven in hoeverre de uitstoot van broeikasgassen...