Rekeningrijden lijkt van tafel bij nieuwe kabinet
Het plan om vanaf 2030 te gaan rekeningrijden gaat waarschijnlijk niet door. Drie van de vier coalitiepartijen willen een streep zetten door de hervorming van de autobelastingen. Dat kan gevolgen hebben voor de begroting en voor het halen van klimaatdoelen.
Daarover bericht nieuwssite nu.nl. Het kabinet-Schoof lijkt eerdere plannen van het kabinet Rutte IV rondom rekeningrijden weer in de la te willen leggen. Drie van de vier coalitiepartijen steunden kort geleden een Tweede Kamermotie tegen het rekeningrijden; alleen de VVD is nog voorstander van de plannen.
Gat in de begroting
Rekeningrijden, betalen naar gebruik, kan volgens de voorstanders het gat in de begroting dichten, dat ontstaat nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Daardoor lopen immers de inkomsten uit accijnzen op benzine en diesel terug. Momenteel is pas zo’n vijf procent van alle auto’s elektrisch, maar dat moet snel meer worden, zeker gezien het geplande verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s per 2035.
Rekeningrijden moet ervoor zorgen dat fossiele én elektrische automobilisten eerlijk bijdragen aan elke kilometer die ze rijden. Nu.nl sprak met verschillende experts over de gevolgen van het schrappen van de plannen. Zo vreest onderzoeker Hans Hilbers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) voor nog meer auto’s op de weg, als autorijden goedkoper wordt. "Dan krijg je de combinatie van meer files en minder geld, dat is een lastige uitkomst."
Voor het onderhoud van wegen is hoe dan ook steeds meer geld nodig. Elektrische auto's zijn zwaarder en zorgen voor meer slijtage, zo wordt gesteld. En ook klimaatverandering heeft gevolgen voor het wegenonderhoud.
Uitstoot
Rekeningrijden moest ook bijdragen aan verlaging van de CO2-uitstoot van auto's. Het systeem zou mensen een prikkel geven om vaker de auto te laten staan en meer gebruik te maken van fiets of ov, zo schrijft de nieuwssite. “Volgens het PBL had het systeem, afhankelijk van de exacte tarieven, tussen de 0,5 en 2,5 miljoen ton CO2-uitstoot kunnen besparen in 2030.”
Het nieuwe kabinet wil naar eigen de klimaatdoelen voor 2030 wel halen, maar schrapt naast het rekeningrijden ook andere klimaatmaatregelen, zoals een hogere CO2-heffing voor de industrie. Daardoor wordt het halen van de klimaatdoelen lastiger, concludeerde het PBL vorige maand.
Compromis
Volgens PBL-onderzoeker Hilbers zou het nieuwe kabinet een compromis kunnen treffen door rekeningrijden alleen in te voeren voor elektrische auto's.
Benzine- en dieselrijders blijven dan 'gewoon' via de accijns betalen per kilometer en elektrische rijders doen dat via het betalen naar gebruik. "Ergens tussen 2030 en 2040 ga je dat echt wel nodig hebben."
Bron: nu.nl
Gerelateerd

EU presenteert concurrentieplannen: minder regels, meer innovatie
De Europese Commissie heeft haar ideeën gepresenteerd om de concurrentiekracht van de Europese Unie te vergroten. Dit "kompas" moet richting geven aan het beleid...

Minister Heinen zoekt eerst naar oplossing stikstofprobleem zonder extra geld
Minister Eelco Heinen van Financiën wil niet meteen de portemonnee trekken om het stikstofprobleem op te lossen. Hij wil eerst "stap voor stap kijken" hoe de vijf...

Verkoop dieselbusjes bijna verdubbeld door belastingwijziging
De verkoop van dieselbusjes in Nederland heeft vorig jaar een spectaculaire stijging van 87 procent doorgemaakt, met bijna 113.000 verkochte exemplaren.

Bedrijfsleven wil dat waterstofnetwerk er toch sneller komt
Het bedrijfsleven wil dat Nederland toch vaart blijft maken met de aanleg van een waterstofnetwerk. In december werd bekend dat zo'n landelijk net niet in 2030,...

Autoverkoop in EU stagneert door minder vraag naar elektrische auto's
De verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in 2024 nauwelijks toegenomen, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Ook daalde de verkoop van...